НВФ «Дока» Геодезичні прилади, обладнання, системи і технології для вирішення задач будь-якої складності від фірми ДОКА, офіційного дистриб’ютора фірми Leica Geosystems в Україні

ТзОВ НВФ «ДОКА» (032) 232-30-40, (044) 592-14-00

Геодезистам, топографам, маркшейдерам, проектантам, будівельникам
НВФ «Дока»
Каталог Продукції
 | 
Про Компанію
 | 
Новини сайту / Новини Leica Geosystems
 | 
Послуги
 | 
Консультації
 | 
-
 
   
Каталог Продукції
Лазерні рулетки
Нівеліри
Електронні тахеометри
Супутникові (GPS) приймачі
Базові станції
Спеціальне обладнання для будівництва
Лазерні 3D сканери
Пошук підземних комунікацій
Точне землеробство
Гіроскопічні насадки
Моніторинг
Програмне забезпечення
Аксесуари
Метрологічне обладнання
Спеціальні пропозиції

Точне землеробство.
Системи паралельного водіння

НВФ "Дока"ПослугиЛазерне скануванняСканування тунелів за допомогою Leica HDS6000
Послуги
Виконання геодезичних робіт
Лазерне сканування
3D сканування в святих печерах стародавнього Києва
Лазерне сканування Жовківського замку
Пілотний проект з лазерного сканування
Сканування тунелів за допомогою Leica HDS6000
Сканування тунелів за допомогою Leica HDS6000
Сканування тунелів за допомогою Leica HDS6000Завдяки швидкості і безконтактності, за останні кілька років лазерне сканування стало популярним в дуже багатьох галузях. Технічний Університет Мюнхена (TUM) показав, що сканування з успіхом може застосовуватися для спостереження за деформаціями на значних площах. Ефективність лазерного сканера Leica HDS6000 добре зарекомендувала себе при зйомках порталу тунелю підземної залізниці, який будувався в Штутгарті.

Інженер Йоханес Ольманн (Johannes Ohlmann) веде навчальні курси і працює в дослідницькій лабораторії на відділенні геодезії Технічного університету, займається дослідженням застосування 3D-лазерного сканування для визначення деформацій при прокладанні тунелів. Ці дослідження є частиною його дипломної роботи, а також проекту, який він реалізує спільно з Геотехнічним Центром того ж Університету та відділенням основ і фундаментів, механіки ґрунтів, гірських порід і тунелебудування (Department of Foundation Engineering, Soil Mechanics, Rock Mechanics and Tunneling). Роботи проводяться на продовженні лінії U6 Штутгартського метрополітену - 400-метровому відрізку бетонного тунелю. 

Наземне сканування в тунелебудуванні

Зйомка тунелів за допомогою тривимірних лазерних сканерів стала штатним вимірювальним процесом на всіх етапах робіт. «Для геодезії та суміжних галузей дуже цікавою є повна і своєчасна інформація про деформації, що виникають на великих поверхнях. Це особливо важливо для тунелебудування за новоавстрійським методом, в якому деформації, що з'являються в процесі будівництва, є важливим критерієм», - говорить Йоханес Ольманн. Традиційними методами зйомка для визначення деформацій проводиться лише по кількох профілях.

Аналіз деформацій поверхні тунелю 

Хмари точок ретельно аналізуються в лабораторії - порівнюються результати, отримані в різні проміжки часу. У геотехнічному центрі (Geotechnical Center) вже накопичено безліч моделей, які в найближчому майбутньому дозволять прогнозувати поведінку ґрунту, осідання будівель і споруд, викликані тунелебудуванням.

Основні роботи проводяться в порталі тунелю. Під час проходки тунелю його стабільність виміряти неможливо. Однак лазерне сканування дозволяє оцінити деформації, на основі яких робиться висновок про стабільність тунелю протягом часу. Очевидно, що збільшення деформацій, що з'явилися за певний інтервал часу, дозволяє зробити висновок про стабільність порталу тунелю. 

Економічно й безпечно 

Лазерне сканування просто інтегрується в процес проходки тунелю і встигло зарекомендувати себе як недорогий, у порівнянні з будівельними роботами, засіб вимірювань. «Менш ніж за десять хвилин, сканер Leica HDS6000 знімає поверхню всього тунелю, в тому числі порталу, при цьому, не перешкоджаючи штатному ходу будівельних робіт». Ольманн також відзначає якість виконання сканування та фінансові переваги цього методу для замовників і виконавців: «Оптимізація робіт з підвищення безпеки тунелю значно зменшує термін будівельних робіт. Лазерне сканування має великий потенціал для запису подій в динаміці протягом всього процесу. Завдяки безконтактному отриманню даних, працівникам не доводиться заходити в потенційно небезпечні зони».

Вимірювання та обробка 

У кінці вересня 2008 р. інженери, що працюють на прокладанні тунелю, почали застосування Leica HDS6000 для завершення семи статичних зйомок порталу. Зйомки були рознесені в часі на десять годин. Перша і четверта зйомки грали роль контрольних. Завдяки сканеру Leica HDS6000, кожна зйомка зайняла близько 15 хвилин. «В середньому, ми витрачаємо на сканування близько семи хвилин при розподільній здатності скану кілька міліметрів і дальності сканування десять метрів», - розповідає гер Ольманн. - «Далі хмари точок зшиваються за допомогою ПЗ Leica Cyclone і орієнтуються в місцевій системі координат». Використовувалися сферичні і монохромні марки. Точність скану склала 1 - 2 мм. Для визначення деформацій, портал тунелю був розбитий сіткою, на яку накладалися хмари точок. Розмір осередків сітки підганявся до заданої щільності точок, далі обчислювалися зміщення. Застосування спеціальних фільтрів і алгоритмів обчислень, які дозволяли відкинути похибки, викликані паралельно проведеними роботами, дозволяло отримати надійні значення деформацій з точністю декілька міліметрів. Деформації виводилися на кольорові графіки в ПЗ TunnelDefo.

Величезний потенціал 

Дослідники, зайняті на проекті TUM переконані в тому, що у лазерного сканування велике майбутнє: «Лазерне сканування при проходці тунелів вперше було включено в процес робіт, але скоро почне практикуватися повсюдно», - упевнений Ольманн. Переваги Leica HDS6000 і його послідовника Leica HDS6100 (модель з розширеними можливостями) будуть відігравати важливу роль у забезпеченні успіху проектів.

У процесі зйомок відділ геодезії Університету удосконалив наявні алгоритми аналізу і ПЗ для обробки даних про деформації порталу тунелю. Йоханес Ольманн: «Ми тут для того, щоб у начальника робіт були надійні дані про деформації відразу після завершення сканування».

 

Конрад Саль (Konrad Saal) - менеджер з маркетингу Leica Geosystems Хеербругг, Швейцарія. Має вчений ступінь у галузі геодезії в Університеті прикладних наук Мюнхена.

Джерело - Reporter 61 (періодичне видання Leica Geosystems), вересень 2009р, НАВГЕОКОМ - Ексклюзивний мастер-дистриб'ютор Leica Geosystems в Росії